Orbea OCCAM 2020 - PinkBike

PIŠE: Ralf Hauser
FOTOGRAFIJE: Jérémie Reuiller

FIRST LOOK

Prvič na lahkem, hitrem in zabavnem trail kolesu Orbea Occam 2020

Spričo dejstva, da si je Rallon utrdil svoj sloves enduro mašine, Oiz pa zmagovito kljubuje sodobnim gorskokolesarskim progam, je v Orbei napočil čas za nadgradnjo njihovega trail kolesa Occam. V preteklosti sta iz Orbeine hiše že zapeljala Occam TR, 29-colsko kolo s 130 mm hoda na zadnjem kolesu, pri katerem so veliko pozornosti namenili prenosu in izkoristku moči, ter okretnejši Occam AM, 27,5-colsko kolo z 20 mm daljšim hodom. Inženirji so ugotovili, da veliko kolesarjev raje kot 29-colski model izbere 27,5-colskega, vendar zgolj zaradi daljšega hoda, ne pa tudi zaradi velikosti koles.

Zato so se dve leti poigravali z različnimi aluminijastimi prototipi, s katerimi so preizkušali geometrijo, kinematiko in togost, čemur so sledili zahtevni preizkusi v njihovih testnih laboratorijih. Rezultat je prenovljena različica modela Occam za leto 2020, ki združuje najboljše obeh svetov: 29-colska kolesa, 140 mm hoda na zadnjem kolesu z bodisi 140- bodisi 150-milimetrskimi vilicami in izboljšano geometrijo.

Podatki o modelu Occam M10

• Predvidena uporaba: trail
• Velikost koles: 29 col
• Hod zadnjega kolesa: 140 mm
• Karbonski okvir
• 66° kot glave okvirja
• 440-milimetrske cevi ob verigi
• Teža okvirja (z zadnjo vzmetjo): 2.720 gramov
• Zadnji pesto: 12 × 148 mm
• Velikosti: S–XL
• Doživljenjsko jamstvo za okvir
Cena: 1.780,00 – 5.698,00 €

• Barve: nebeško modra/oranžna, mišje siva/kovinska temno siva, po naročilu (MyO)
http://www.sportr.si/si/kategorija/130/occam-2020/


Svoje modele višjega cenovnega razreda Orbea proizvaja v baskovsem mestu Mallabia, poleg tega ima še en proizvodni obrat na Portugalskem. Podjetje razpolaga z lastnimi oddelki za raziskave in razvoj, kontrolo kakovosti, testiranje, barvanje in izdelavo koles, kar jim omogoča, da bdijo nad večino korakov v procesu izdelave koles. Zaradi tega lahko svojim kupcem za številne modele ponudijo brezplačno barvanje okvirja po naročilu. Več o tem v nadaljevanju.


Podatki o okvirju

Popolnoma prenovljen model Occam se ponaša z vrhunsko karbonsko tehnologijo OMR (Orbea Monocoque Race), ki združuje visoko modularna in izjemno močna karbonska vlakna. Pri Orbei pravijo, da so s tem optimizirali razmerje med težo in trdnostjo, pri čemer so težo okvirja zmanjšali na pičlih 2.300 gramov (slednje velja za srednje velik okvir brez zadnje vzmeti). Poleg tega Orbea za svoja aluminijasta in karbonska kolesa, pod pogojem, da ni prišlo do zlorabe, zagotavlja doživljenjsko jamstvo.

V primerjavi s prejšnjimi modeli so Orbeini strokovnjaki tokrat ustvarili lažje kolo z enostavnejšo konstrukcijo, kar so dosegli s sistemom za enostavno zamenjavo ležajev. Os namreč zadnji del drži skupaj, kar pomeni, da je mogoče enostavno odstraniti ležaje Enduro MAX ali zamenjati nosilec menjalnika. To pomeni, da lahko nosilec menjalnika hitro zamenjate tudi sredi največje divjine – če seveda imate s sabo rezervnega.

Način namestitve člena zadnje vzmeti (shock link) na masivno os spominja na način montaže gonilke na gonilno os. Po Orbeinih navedbah so uspeli na ta način povečati togost, kar jim ne bi uspelo s karbonom. Za zategovanje in odtegovanje vijakov je potrebno posebno orodje, ki se uporablja tudi za merjenje poseda (sag).

Zaradi asimetrične strukture z dodatno oporo med členom zadnje vzmeti in glavno cevjo, je del, na katerega delujejo izrazite obremenitve, močnejši, sile vzmetenja na okvir pa so manjše. Kljub temu je na okvirju dovolj prostora za bidon, saj je nosilec za 10 mm zamaknjen iz središča. Bidon lahko iz nosilca vzamete z leve strani, zato da lahko z desno roko upravljate zadnjo zavoro in prilagajate hitrost (razen, seveda, če pri upravljanju zavor ubirate obraten pristop). 

Dodatna opora zmanjšuje vpliv na del, ki je podvržen izrazitim obremenitvam.


Še vedno je dovolj prostora za bidon, ki je dostopen z leve strani.



V notranjosti so nameščeni ležaji Enduro MAX

Člen zadnje vzmeti je na os nameščen podobno kot gonilka.


V primerjavi z njegovim predhodnikom se nov model ponaša tudi s spremenjeno dinamiko vzmetenja. Orbeini strokovnjaki so namreč ugotovili, da je bila pri prejšnjem sistemu vzmetenja sila lepenja lahko tudi med 10 in 20 odstotki višja pri nižjih tlakih vzmetenja z manjšim razmerjem vzmetenja. Da bi zagotovili večjo občutljivost vzmetenja, so spremenili razmerje. Z vrednosti 2,66: 1 so se pomikali proti vrednosti 2,85 po celotnem hodu, dokler niso dosegli začetne vrednosti 3,14: 1, medtem ko se pri Occamu 2020 razmerje pomika proti 2,4.

Obenem so protipočep zadnjega dela (anti-squad) povišali za 7 odstotkov in tako poskrbeli, da bolj ustreza kaseti s 50 ali 51 zobniki, odstotek počepa pri zaviranju (anti-rise) pa je znatno nižji, s čimer so poskrbeli za zmanjšanje učinka zavor na vzmetenje.



Novega Occama so pri Orbei opremili s Foxovo vzmetjo Fox DPX2. V ta namen sta podjetji opravili veliko skupnih testiranj različnih hitrosti stiskanja (compression) in vračanja (rebound). DPX2 bo opremljena z distančnikom s prostornino 3,27 cm3, priložen pa ji bo še dodaten distančnik prostornine 6,55 cm3, če želite progresivnejšo vzmet. Iz zadnje vzmeti velikosti 210 × 50 mm lahko odstranite vse tri prostorninske distančnike, ki vam omogočajo tri nastavitve, s katerimi se lahko poigravate. Na poprodajnem trgu bodo seveda na voljo tudi večji distančniki.

Seznam opreme kolesa zakrožijo gonilna os z navojem, ščitnik okvirja na spodnjem delu glavne cevi, rebrast ščitnik cevi ob verigi, ki poteka skoraj po celotni površini cevi in zmanjšuje hrup, ki ga povzroča udarjanje verige, notranja napeljava kablov, nastavki zadnjih zavor PM180 in trpežni ležaji Enduro LLU MAX.

Occam je na voljo v dveh različicah: poleg prepoznavnega karbonskega okvirja si lahko omislite tudi aluminijastega. Zaradi hidroformiranega aluminijain poliranih varov je aluminijasta različica presenetljivo podobna svojemu karbonskemu bratu. Dobrodošel stranski učinek drage obdelave s poliranjem naj bi bili boljši rezultati utrujanja okvirjev.

Zadnji spoj se vrti okoli osi.



Za zadnje zavore se uporablja standard PM180.

Vgrajeno vodilo za verigo poskrbi, da ta ostane na mestu.

Rebrast ščitnik cevi zmanjša hrup, ki ga povzroča veriga.


Geometrija

Štirje različni okvirji (S, M, L, XL) so namenjeni kolesarkam in kolesarjem vseh velikosti; od tistih med 150 in 160 cm (velikost S) do tistih, ki dosegajo med 180 in 198 cm (velikost XL).

V primerjavi s prejšnjim Occamom se je kot glave okvirja pri različici s 140-milimetrskimi vilicami s 67,5 zmanjšal na 66 stopinj, kot sedeža pa se je s 74 zvišal na 77 stopinj nagiba. Pri okvirju velikosti M se je razdalja dosega (reach) povečala s 431 na 450 mm, stojna višina pa se je s 743 zmanjšala na 736 mm. Zahvaljujoč nekoliko podaljšanim cevem ob verigi (440 namesto 435 mm) lahko kolesar zavzame bolj središčen položaj.

Če se odločite, da boste svoje kolo vozili s 150-milimetrskimi vilicami, boste kot glave okvirja in kot sedeža oklestili za pol stopinje. Na 29-colskem kolesu Orbea uporablja manjši, 44-milimetrski zamik vilic (offset). Pri vseh velikostih okvirjev je sedežna cev krajša, prav tako so vsi modeli opremljeni s 150-milimetrsko potopno sedežno oporo, ki se lahko na željo kupca nadomesti s 170-milimetrsko.


Tehnični podatki

Na voljo so štirje karbonski modeli kolesa Occam. Cena za Occam M30 (z mešanico opreme SLX in XT) in M30 Eagle (z NX Eagle) se začne pri 2.883 EUR, za model M10 s polno opremo XT, 12 prestavami in vilicami Fox 34 Factory boste odšteli 3.773 EUR, Occam M-LTD s polno opremo XTR, karbonskimi kolesi in vilicami Fox 36 Factory pa bo vaš za 5.698 EUR. Govori se, da naj bi skupna teža modela M-LTD (brez pedal) znašala pičlih 11,8 kg.

Čeprav so zgornje cene precej privlačne, si lahko namesto karbonske omislite aluminijasto različico, za katero boste odšteli od 1.780 EUR za model H30 z Marzocchijevimi vilicami Z2 in potopno sedežno oporo. Modela H20 z vilicami Fox 34 in mešanico opreme SLX in XT ter H20 Eagle s SRAM-ovim NX in 12 prestavami vas bosta stala 2.179 EUR. Najdražji model s polno XT opremo stane 2.577 EUR.
VSE CENE SO ZA V PREDNAROČILU !!!

Aluminijasto različico s poliranimi vari gre zlahka zamenjati za karbonski model.


Izberite želeno barvno kombinacijo.


MyO

Tako za karbonske kot aluminijaste modele sta na voljo po dve barvni možnosti. Ena od barvnih kombinacij za karbonska kolesa (poleg tiste, ki vključuje različne odtenke sive) je bila zasnovana kot poklon dih jemajočemu Gulf Porsche 917, ki se je ponašal z značilno svetlo modro in oranžno barvno kombinacijo.

Seveda pa lahko v okviru programa MyO za vsak model sami določite barve kolesa. Okvir kolesa vam bodo brezplačno pobarvali po vaših željah, pri čemer lahko izbirate med 22 primarnimi in 22 sekundarnimi barvami okvirjev, čemur lahko dodate še nalepke in barvne detajle ter napise. 



Poleg tega si lahko za določene komponente, kot so plašči, kolesa, sedeži, sedežne opore, zavore in celo vzmet ter vilice, omislite še dodatne nadgradnje. Če bi na primer svojemu kolesu raje kot vilico Fox FIT4 34 privoščili različico 36 s sistemom GRIP2 in 10 mm dodatnega hoda, boste za kolo odšteli 149 EUR več. 

Orbea ima distribucijsko mrežo v večini evropskih držav in v ZDA, v preostalih državah Evrope, Južne Amerike, Azije ter Oceanije pa sodeluje z uvozniki. Kolo Orbea lahko za isto ceno kupite bodisi na spletu bodisi v eni od prodajaln distribucijske mreže. Nakup lahko opravite na spletu, izdelek pa nato prevzamete v fizični prodajalni. To pomeni, da ustvarite svoj lasten dizajn in določite komponente ter izberete najbližjo prodajalno, kjer boste kolo prevzeli. V nekaterih državah spletni nakupi še niso na voljo, temveč lahko kolo naročite izključno v prodajalnah distribucijske mreže.



Vtisi

Na Occamu sem dva dni raziskoval španska zakotja, kar je premalo, da bi lahko o njem napisal obsežno poročilo, vendar pa sem si v tem kratkem času o njegovih prednostih ustvaril jasen prvi vtis. Brez obotavljanja jih lahko navedem kar precej.

Začnimo pri geometriji. Novi Occam je izvrsten primer nove vrste koles, ki se postavlja s številkami in vrednostmi, zaradi katerih bi se vam še pred nekaj leti zvrtelo v glavi. Njegov strm 77-stopinjski kot sedeža mi namreč omogoča, pravzaprav prisili, da uporabljam za eno velikost večji okvir kot običajno. Če bi torej želel krajšo, 35-milimetrsko oporo, ki sem je vajen, bi bil zaradi krajše vodoravne vrhnje cevi v sedečem položaju na kolesu preveč sključen. Vendar pa dodatna stabilnost, ki pride na ta račun, poskrbi za boljši občutek na kolesu. Da ne omenjam neprekosljivega izkoristka moči, ki ga omogoča izrazito strm kot sedeža. Prav tako sem lahko na strminah in skalnih policah prednji del kolesa dvignil brez večjih težav.

Naša kolesa so bila opremljena z najnovejšim Shimanovimi zavorami in prenosom moči XT ter vilicami z daljšim 150-milimetrskim hodom Fox 36 s sistemom GRIP 2. Samo eden od nas se je drugi dan testiranja odločil za zamenjavo z vilicami Fox 34 s krajšim hodom. Kolo je bilo namreč predobro uravnovešeno. Pol stopinje položnejši kot glave okvirja nas ni oviral med divjim spuščanjem po skalnih gmotah oziroma pospeševanju velikih 29-colskih koles na trailih, nekoliko manjši, 76,5-stopinjski kot sedeža pa ni kaj dosti vplival na možnost poganjanja pedal, s katerim se kiti Occam.

Resnici na ljubo se Occam fantastično pelje v klanec. Tudi ko je treba zagristi v dolge in strašno strme vzpone, prednji del ostane zanesljivo na tleh, zadnje kolo pa se odlično in odločno oprime podlage. Naj povem še, da so me pri Occamu navdušili tudi pospeški, čeprav mi gredo slabši pospeški, ki so značilni za 29-colska kolesa v primerjavi s 27,5-colskimi, rahlo v nos. Ne vem, ali je največji »krivec« za vse to dizajn kolesa, izbira koles, hitra zadnja guma Maxxis Rekon ali, kar je najbolj verjetno, kombinacija vsega naštetega, ampak dejstvo je, da sem na tem 29erju resnično užival.



Novi Occam je zanesljiv na vzponih.

Sprva sem kolo vozil z distančnikom prostornine 3,27 cm3 v zadnji vzmeti. Po nekaj vožnjah sem se odločil za večji distančnik, ker sem želel več progresivnosti, da mi pri trdih pristankih na srednje strmih spustih in skokih ne bi zabijalo amortizerja. Na splošno je ta nastavitev v večini situacij poskrbela za uravnotežen občutek. Dlje, kot sem kolesaril, bolj suvereno se mi je zdelo vzmetenje, ki se ni izneverilo niti na zahtevnem kamnitem terenu. Brez dvoma sem vzmetenje občasno prignal do skrajnosti njegovega 140-milimetrskega hoda, vendar je bilo prav zanimivo videti, kako se kolo srednjega hoda odreže v bolj endurovskih postavitvah. Obenem sta nizka gonilna os in stack poskrbela, da je Occam rezal ovinke kot za stavo.

Presenetljivo se mi je zdelo, da je nastavitev, ki je vključevala nizko hitrost stiska, pri čemer je bila vzmet DPX2 popolnoma odprta, pozitivno vplivala tudi na absorpcijo udarcev pri visoki hitrosti, vendar pa bi moral, če bi želeli potrditi to opažanje, na kolesu preživeti še kar nekaj časa.

Sprva sem mislil, da bom imel z jemanjem bidona z leve strani precej več težav, vendar temu ni bilo tako. Orbejina lastna potopna sedežna opora se je na prvi preizkus izkazala s svojim gladkim, neoviranim drsenjem in zanesljivim delovanjem. Prav tako je težko, da ne bi vzljubili njihove storitve barvanja okvirjev po željah kupca, saj bo vsak oblikovalec navdušeno zagrabil priložnost za ustvarjanje odbitih ali prefinjenih barvnih kombinacij in dodajanje osebnega pečata. 




Ker nisem skoparil s pohvalami na račun tega kolesa, sem začel dvomiti v lastno objektivnost, ampak dejstvo je, da me na novem Occamu nič zares ne moti. Če bi se moral potrditi, bi izpostavil meni nevšečni sedež in dejstvo, da sem na dolgih vožnjah (presenetljivo) zasovražil ročaje Race Face, a dejstvo je, da so to manjše pripombe. Za konec lahko rečem, da sem se malce zaljubil v tega 29erja srednjega hoda, kar se mi v preteklosti ne bi zgodilo niti v sanjah.
Ralf Hauser

ANALIZA: Orbea Orca OMX M10i LTD-D SUPERBIKE

ponedeljek, 11. november 2019

SLO enduro 4fun - Golovec trails 22.9.2019

nedelja, 22. september 2019

Novo E-Kolo Orbea Wild FS

sreda, 18. september 2019

NOVA Orbea Orca OMX 2020

ponedeljek, 09. september 2019

Iskanje

Iskanje

Power Meter Shimano Dura Ace FC-R9100-P: mpc 999,00€ zaloga 1 kos

Poglej ponudbo

sportR.si d.o.o.

Linhartova 42
1000 Ljubljana­ Slovenija

Delovni čas:
ponedeljek - petek: 10:00 - 19:00
sobota: 9:00-13:00
nedelja, prazniki: zaprto

Tel.: 05/993-9135